Gasa Group er vigtig for Greenhouse. Og Greenhouse er vigtig for Gasa Group. Plantevirksomheden var med til at stable Greenhouse på benene, da konceptet blev rullet ud. I dag er Gasa Group stadig en trofast samarbejdspartner for Formland, når der skal tænkes i udstillingsområde for planteuniverset.

Det hele begyndte for nogle år tilbage, da Formland udtrykte et ønske om at få integreret et større plante­univers på messen. Messen tog derfor fat i Gasa Group, og her fandt de en partner, der forstod deres vision. Gasa Group har et slogan, der lyder: ’Nature to the people’, og det er et slogan, der på mange måder stemmer overens med netop dét, som Formland ønskede at opnå med Greenhouse.

Fra planter til livsstil

Gasa Group er en B2B-virksomhed, og i mange år deltog de udelukkende på plantemesser rundt om i verden. Men i takt med at livsstilssegmentet i højere grad inkorporerede planter i deres forretning, stod det klart for Gasa Group, at det måske var på tide også at satse på en anden form for messe ud over plantemesserne. Og her fik de øjnene op for Formland.

”På en livsstilsmesse som Formland fokuserer vi på branding. Formland handler for os om at fortælle vores historie og vise, hvem vi er frem for at få nye ordrer ind,” fortæller Pernille Kirstine Møller, der er Business Developer hos Gasa Group.

Det er et helt andet game, når Gasa Group deltager på plantemesser. Her er det ekstremt specialiseret viden. Det var en ’positiv, nørdet faggruppe’, der førhen var plantevirksomhedens kernemålgruppe, som Pernille Kirstine Møller udtrykker det, men nu er livsstilsmesserne og deres indkøbere også en vigtig del af forretningen og udviklingen.

”Når vi er på livsstilsmesse, er det de færreste ind­købere, der kan se forskel på, om det er en nyhed, vi har med eller ej. Er vi derimod på fagspecifikke messer, så er nyheder alfa og omega.”

En ny fortælling

I år er Gasa Group i gang med noget nyt. En ny form for value proposition, hvor plantevirksomheden for alvor slår fast over for indkøberne, at de er mere end bare leverandør at kvalitetsplanter. De ved, hvad forbrugerne vil have. Og det er netop sådan et budskab, man kan komme igennem med på Formland.

”Vi er jo altid interesserede i at få nye kunder. Der er altid mange mindre livsstilbutikker og blomsterforretninger, der kommer til os på messen. Men vi er også interesserede i at gøre os attraktive over for de større stilbevidste butikker,” forklarer Pernille Kirstine Møller.

En af de metoder, som Gasa Group anvender for at arbejde henimod deres nye værdisæt, er ved at kommunikere mere direkte til forbrugerne.

”Lige nu ser vi et forbrugerbehov, der handler om at blive klogere på planter. Planter er ikke længere bare planter. De er indeklimaoptimerende, luftrensende og påvirker både akustik og rumklang. Denne viden samt meget mere vil vi gerne være bedre til at få fortalt forbrugerne. Planter er ikke blot æstetik, men også funktion,” siger hun.

Det er ikke fordi, at Gasa Group har tænkt sig at gå ind på et nyt forbrugerorienteret marked. De vil gerne cementere deres rolle som dygtige vejledere til deres underleverandører, og det er blandt andet det, de gerne vil opnå på messen i Herning.

”For os er Formland en investering i at vise, at vi ikke bare ved noget om plantebranchen. Vi ved også noget om forbrugeren. For os er messer mere en investering og ikke så meget det at få noget igen.”