Sæsonen SS 24 gennemsyres af accepten af og forståelsen for, at vi alle er forskellige, og at erfaringer og erkendelser, under og efter flere års sundhedskrise og alarmisme, politisk turbulens og krig samt den efterfølgende økonomiske opbremsning, er dybt individuelle. Vi reagerer meget forskelligt på krise og kommer ud på den anden side af turbulensen med en større forståelse for egne værdier, ønsker og behov – og bliver dermed også mere sikre på vores personlige vej gennem livet.

I krisetider kommer vores personlige præferencer for alvor til udtryk. Nogle vil være optimistiske og udforskende, mens andre vil foretrække ro og intimitet. Nogle søger det kendte og trygge, mens andre går efter variation og diversitet. Det at have selvindsigt nok til at stå ved sin personlige vej gennem livet er en styrke, der giver råstyrke til at skabe en ny fortælling om vores liv.
Vi skal også kunne trække tydelige linjer fra vores holdning til de store problemstillinger (politik, økonomi, klima) og ned til vores handlinger i hverdagen, herunder hvad vi omgiver os med og iklæder os. Der er behov for en tydelig sammenhæng og gennemskue­lighed, som gør det nemmere at navigere i en fremtid, der ikke bliver mindre kompleks og forvirrende. Når konstante forandringer er hverdagskost, skal vi kunne læne os tilbage og stole på den usynlige tråd, der binder alle aspekter af vores liv sammen.
I foråret og sommeren 2024 vil vi opleve en tidsånd og en forbruger­adfærd, der i større grad søger en større sammenhæng mellem holdning og handling, og hvor der er et tydeligt valg af en personlig vej gennem livet. Derfor indeholder sæsonen også en stor variation i stilretning og farver. Der skal være plads til alle – og alle skal føle sig komfortable i det valg, de træffer.

SS 24 indeholder fire forbrugertyper med hver deres personlige vej:

1. Anti-Perfectionists
2. Siesta Seekers
3. Dimension Dreamers
4. Decorators

Tema 1
Anti-Perfectionists

I en foranderlig verden lever Anti-Perfectionists en tilværelse, hvor kravene til perfektion og til det polerede liv er sat ud af spil. De fokuserer og insisterer på at hvile i sig selv og vise hele det uperfekte og ikke-performende menneske frem i troen på, at det kan skabe mere ro – både hos dem selv og hos deres omgivelser. Anti-Perfectionists orienterer sig bagud i tiden efter inspiration til deres tilstedeværelse i en omskiftelig tid. De finder ro i det ufærdige og det ubestandige, og de tiltrækkes af tankegangen om, at intet er konstant, men i evig proces.

Tema 2
Siesta Seekers

I en tid, der har budt på både begrænsninger og muligheder samt beriget verden med nye indsigter, gentænker Siesta Seekers, hvilke værdier de vil leve ud fra, og hvordan deres hverdag skal se ud. Med et hedonistisk mindset og en frihedstrang bryder de med traditionelle, velkendte strukturer og lever livet som digitale nomader. Siesta Seekers søger at være i en konstant behagelig og friktionsløs bevægelse mellem arbejde, fritid, selvudvikling og deres sociale liv.

Tema 3
Dimension Dreamers

Dimension Dreamers er fulde af håb og optimisme for fremtiden. Hjemmevante i det virtuelle univers lever de uden et skel mellem den fysiske og den digitale verden. Dimension Dreamers drømmer om en verden, der er større end den, de hidtil har levet i. De inspireres af metaverset og er positive over for den identitetsudvikling og udfoldelse, teknologien tilbyder. I en fragmenteret fysisk verden, der skilles af kriser og divergerende værdisæt, længes de efter et sted, der forbinder individer og verdensdele samt udvisker skel og grænser.

Tema 4
Decorators

Udrustet med stor kreativitet, unikke færdigheder og en stærk æstetisk sans møder Decorators verden med åbne øjne og åbent sind. De tager konstant bestik af nuet, evaluerer og ser muligheder for udvikling og forædling ved at tilføje nye og specielle detaljer. Decorators ønsker en verden, som er bedre end i går, og de gør derfor en aktiv indsats for at forfine og forbedre. Alle materialer og håndværksmæs­sige teknikker er i spil, når design får tilført et æstetisk tvist, og genanvendelsen af overskudsmaterialer er dominerende.