365DESIGN har talt med Line Wiinholt, messeagent hos Promoslons Danmark, om afviklingen af Maison & Objet i et nyt messeformat på baggrund af Covid-19.
Artiklen er bragt i 365DESIGN nr. 3 2020
Digital messe
På grund af coronapandemien bliver Maison & Objet ikke afholdt i formatet, som vi kender det, denne sommer. Messen transformeres til en digital version, der afholdes fra den 4. til den 18. september 2020 via messens digitale platform MOM. Formålet med at give messen liv online er at opretholde forbindelsen mellem brands og indkøbere, så der stadig kan blive lagt ordrer for resten af året, som der normalt bliver under messen i september.
Under den digitale udgave af Maison & Objet vil der blive introduceret såkaldte ’digitale showrooms’ på MOM-platformen, hvor brands kan præsentere deres produkter i et showroom-format, der minder om en messestand. MOM-hjemmesiden vil blive redesignet specielt til den digitale messe, og de besøgende vil få mulighed for at sortere brands efter produkttype og land. Det er gratis for besøgende at få adgang til den digitale messe.
Det sker
Ingen messe uden masser af inspiration. Derfor vil Maison & Objet på sin hjemmeside og sociale medie-platforme præsentere et online foredragsprogram, der skal inspirere og hjælpe med at få greb om de nyeste trends i branchen. Derudover vil eksperter give indsigt i brancherelevante emner i artikler, podcasts og livestreaminger.
Forventninger og fremtid
Messeteamet forventer, at op imod 3.000 brands vil vise produkter frem på MOM under den digitale messe, og at omkring 400.000 indkøbere fra hele verden vil gøre brug af den digitale platform. Den næste udgave af Maison & Objet er planlagt til at blive afholdt fra den 22. til den 26. januar 2021, og her vender messen tilbage til sit vante fysiske format.
Hvornår: 4.-18. september 2020
Hvor: Messen foregår online på www.mom.maison-objet.com
Foto: Maison & Objet